Pedagogik Kunskap skapar motivation

elev02.jpg

Engagerade lärare, kunskapsfokus och studiero

Kunskap och bildning behöver uppvärderas i vårt samhälle och lärarna är de som har kraften att förändra. På Gripen är lärarna ingen underordnad yrkesgrupp utan har professionell frihet. Här tillåts lärare att vara de lärare de vill vara. Du möter välutbildade, behöriga lärare som har kärlek för sina ämnen. Lärare som tar sin utgångspunkt i aktuell forskning och regelbundet uppdaterar sina ämneskunskaper. Lärare som står emot trender. Lärare som med stolthet förmedlar kunskap och tar ansvar för lärprocesserna. Lärare du kan lita på och som visar tilltro till och lyssnar på eleverna. Lärare som sätter rättvisa betyg.

    Att läraren är experten, den som har studerat ämnet, är en förutsättning för att läraren ska vara en auktoritet i klassrummet och kunna ha en god relation till eleverna. Vi tycker därför att det är viktigt med lärare som berättar, beskriver, förklarar och fyller eleverna med ämneskunskaper samt visar ett tydligt och konsekvent ledarskap där de värden och värderingar som finns på skolan lyfts fram. I våra klassrum finner du en trygg, förtroendefull och stödjande lärandemiljö med studiero och tydliga ämnes- och lektionsstrukturer, där eleven ges möjlighet att anteckna och ostört koncentrera sig på uppgifter och föreläsningar.

    Hos oss lämnas inte eleven ensam med ämnesinnehållet. Fakta och sammanhang är våra ledord. Vi tror på klassisk kunskapsöverföring, att läraren förmedlar kunskap och att eleverna under lärarens ledning genom olika redovisningsformer, uppgifter, laborationer och diskussion får fördjupa sig i centrala delar, testa idéer, analysera, lösa problem och utveckla sina kunskaper mer ingående.

    Att i gymnasiet arbeta med lärarcentrerad och föreläsningsbaseras undervisning som grund och samtidigt få börja att lära sig att studera mer elevaktivt i en mer elevcentrerad fri lärmiljö ger en varierad och önskvärd balans som gynnar kunskapsutvecklingen och förbereder eleverna för högskolestudier. Med läraren i centrum, för klassens bästa, ges alla elever det stöd och de utmaningar de behöver. Med lärarledda lektioner formar vi ett klassrum där eleverna vågar delta och där studierna både blir utmanande och engagerande.

Positiva förväntningar, struktur och mål

Att lyckas ökar tilltron till den egna förmågan och då ökar även motivationen. Vi tycker att det är viktigt att synliggöra ansträngningar och delsegrar. Vi har positiva förväntningar på alla elever och är övertygade om att eleverna förstår att skolan är viktig och meningsfull. Att förstå kopplingen mellan insats och utfall, är en grundförutsättning för att kunna ta ansvar för sitt lärande. Skolan ger dig ramar och rätt hjälpmedel men det är alltid du som elev som måste anstränga dig och ta ansvar för din inlärning för att lyckas.

    När din skolgång har mål, innehåll och struktur samtidigt som undervisningen är varierande, utmanande och anpassad lyfter du som elev. Med tilltro och höga men rimliga förväntningar både från dig själv och från dina lärare samt med tydlig återkoppling på rätt nivå som går att agera utifrån hjälper vi dig att uppnå mer än bara kunskapskraven. Du får bättre förståelse för dina egna styrkor och svagheter och kan på detta vis hitta dina egna vägar till framgång.

Traditionell pedagogik i en digital värld

Skolans huvuduppgift är att förmedla kunskap och att guida elever mot vad som är sant och falskt. Fokus behöver därför ligga på undervisning och kunskapsinhämtning inte på förmågor, förhållningssätt och ”redskap”. Med kunskapsbetonad undervisning baserad på instruktion med fokus på gruppen och med tydliga regler över hur, när och om digitala verktyg och dator ska användas gynnas alla elever. För oss är det viktigt att de digitala verktygen inte får ämnesinnehållet att hamna i skymundan, arbetsformerna får aldrig bli innehållet. 

    Digital innovation och kunskap om de digitala verktygen bidrar till samhällsutvecklingen samt främjar samarbete och den allt viktigare kunskapsdelningen. Med Internet och digitala medier som den viktigaste informationskällan måste läsförståelse, djupläsning, hantering av information och färdigheter i att värdera källor fungera. Den som lär sig att söka och tycka om kunskap kommer alltid att fortsätta att leta kunskap men precis som med all kunskap kommer inte den digitala färdigheten av sig själv. Det skrivna ordet och goda ämneskunskaper är alltid grunden.

    På Gripen förstår vi vikten av att lära våra elever att använda digital teknik och medier på ett tryggt, ansvarsfullt och effektivt sätt. Gymnasieskolan Gripen arbetar aktivt med att vårda elevernas förmåga och självförtroende att utmärka sig både online och offline i en värld där digitala medier alltid är närvarande. Vi skapar en balans mellan enskilda och gemensamma arbetsformer i en modern skolmiljö med både fysiska böcker, digitala resurser och attraktiv utrustning för att främja din kunskapsinhämtning, upptäckarlust och innovation så att just du ska lyckas i den snabba och ständigt föränderliga värld vi lever i idag.